Thursday 17 November 2011

It is not the end of the world

Antara hari paling sedih hari ni. Keputusan UPSR dah diumumkan. Alhamdullilah 12 orang murid dari sekolah aku dapat 5A. Tapi.........peratus BI jatuh. Merosot. Sedih. Pilu. Ngilu.

Mengapa ini semua harus terjadi???????????
Aku sedih tapi aku tengok budak2 yang aku ajar tu relax je. Macam takde apa yang berlaku. Macam hari kertas BI masa UPSR ari tu.. Aku, sis Kala & sis Moreen sibuk panggil nak bagi last minute tips tapi hadoo je budak2 ni. UPSR dah jadi macam pesta muda mudi pulak. Bising sibuk nak main. Apa yang boleh kami rungkaikan ialah:
  • guru tetap sama (aku, Kala & Moreen), 
  • teknik, strategi pun sama, malah bertambah pun ada..
  • dah cover semua topik
  • bahan-bahan dan contoh soalan dari negeri lain dah buat..
  • doa dari kami memang tak putus...
Cuma satu yang kami kesalkan.."ATTITUDE" murid2 ni.. mana yang ok, memang ok..
tapi yang lain, sikap pada pelajaran dan guru amat menyedihkan. Takde semangat nak belajar..Yeah, no spirit at all. Datang sekolah cuma nak main, kerja rumah tak pernah siap (aku bercakap tentang budak yang malas). Aku nak marah...memang dah marah, cuma rotan je belum. Tapi kalau aku marah2 sangat, aku jugak yang stress, tension...cepatlah I tua..huhu..

So, untuk tahun2 yang mendatang ini..aku perlu fikirkan satu bentuk yang baru yang aku belum terpikir sekarang ni. Aku buntu. Esok nak g OUM nak anta proposal. Mood nak wat proposal pun belum mari nih...haish!!

ni la penangan UPSR..terduduk aku..

adehhhh...nape la korang tak paham2 nih..

1 comment:

  1. Kita serupa..thn ni sekolah kita 20 orang je 5A.24 org 4A1B most of them sangkut kat BI & Sains. Percentage BI kami pun turun..last year 86% this year 73%(banyak tu..)post morterm dari kami pun dapat hasil yg sama..takde kesedaran dari segelintir anak2 ni..Cikgu dah buat sehabis baik..tapi mereka xde feel pun.Anyway..kena work harder la nampaknya untuk next year

    ReplyDelete